Vrijdag 10 maart -woensdag 15 maart.
Eindelijk een mooi weergat na al die dagen van harde tot zeer harde wind. Dus vertrekken wij uit PR (Puerto Rico) met de bedoeling om in een ruk naar Luperon op de Dominicaanse Republiek(DR) te zeilen. Een trip van 350 mijl dus zo’n 48 uur doorhalen.
Dat was inderdaad de bedoeling en wij hadden er zin in, het schip was helemaal weer ingericht voor een langere trip en Inge had voor twee dagen heerlijke stoofschotel bereid. Eerst getankt en 09:30 zeil gezet stevige wind 16 -19 kts oost eerste 2 mijl aan de wind daarna 7 mijl halve wind. Wij klokten ruim 8,5 kts. Het liep heerlijk.
Na het ronden van de kaap om onze koers pal voor de wind op te pakken naar de DR, gingen wij ons voorzeil uitbomen. Maar dat ging dus niet omdat het rol systeem van onze genua (voor zeil ) niet meer wilde oprollen. Het oprol systeem leek volledig stuk, de lagers rolden eruit. Het was dus echt een technisch mankement. Doorgaan was niet verantwoord en ook van technische services in de DR viel niet veel te verwachten. Dus lagen we om 14 uur weer in Puerto del Rey.
Eindelijk een mooi weergat na al die dagen van harde tot zeer harde wind. Dus vertrekken wij uit PR (Puerto Rico) met de bedoeling om in een ruk naar Luperon op de Dominicaanse Republiek(DR) te zeilen. Een trip van 350 mijl dus zo’n 48 uur doorhalen.
Dat was inderdaad de bedoeling en wij hadden er zin in, het schip was helemaal weer ingericht voor een langere trip en Inge had voor twee dagen heerlijke stoofschotel bereid. Eerst getankt en 09:30 zeil gezet stevige wind 16 -19 kts oost eerste 2 mijl aan de wind daarna 7 mijl halve wind. Wij klokten ruim 8,5 kts. Het liep heerlijk.
Na het ronden van de kaap om onze koers pal voor de wind op te pakken naar de DR, gingen wij ons voorzeil uitbomen. Maar dat ging dus niet omdat het rol systeem van onze genua (voor zeil ) niet meer wilde oprollen. Het oprol systeem leek volledig stuk, de lagers rolden eruit. Het was dus echt een technisch mankement. Doorgaan was niet verantwoord en ook van technische services in de DR viel niet veel te verwachten. Dus lagen we om 14 uur weer in Puerto del Rey.
De riger ( een expert in tuigage) kwam aan boord en zei
ons dat we puur geluk hebben gehad want een van de stalen pennen in het
rolsysteem was eruit en een tweede stak er gedeeltelijk uit, waardoor de
voorstag los komt en de mast over
boord zou kunnen gaan. Dat was en is dus wel even schrikken. Hij zegt dat het te herstellen is en dat onderdelen dinsdag
binnen komen zodat we Woensdag weer klaar kunnen zijn voor vertrek.
Wij balen allebei van deze vertraging, maar zijn wel erg
geschrokken van zijn mast-overboord-scenario. Wij moesten de mast meteen met spival extra borgen en de
spanning aan de achterstag aanhalen. wij zijn, ondanks alles blij dat dat horor
scenario ons niet is overkomen.
Wij gaan nu maar twee dagen genieten van Inge’s stoofschotel gemaakt van sucade lapjes uit blik van van de Weele uit Vaassen.
Wij gaan nu maar twee dagen genieten van Inge’s stoofschotel gemaakt van sucade lapjes uit blik van van de Weele uit Vaassen.
“Elk nadeel heb z’n voordeel” wij kunnen woensdag de 15e de verkiezing in Nederland
volgen en voordat we weer
vertrekken weten hoe de verkiezingen verlopen zijn. Wij hebben Mariette gemachtigd en gebriefd om voor ons onze
stem uit te brengen. Wij zijn erg
benieuwd.
Inmiddels is het zondag en balen heeft geen zin, dus maar leuke dingen en soms nuttige dingen ondernemen. Gisteren in de wasserette een schipper ontmoet die erg te spreken is over de kennis van onze riger kino. Hij heeft op hun schip ook een controle van hun hele tuigage en mast uitgevoerd.
Wij denken er sterk over dit ook te doen, want inmiddels is de Shiva net 5 jaar oud, maar wel al 14.000 mijl gevaren.( de meest schepen in Nederland varen gemiddeld naar 600 mijl per jaar)
Nu begint ook weer het weer " staren" iedere dag, om te kijken wanneer er weer een gunstig weerwindow is.
Iedere morgen proberen wij aan boord om internet binnen te halen, om zo het weerbericht van Cris Park te ontvangen. Is internet niet te ontvangen, dan lopen wij naar het "winkeltje" om de berichten te downloden. Chris Park geeft iedere dag, behalve zondag, een scheepsbericht met de weer en vooral wind en golf voorspelling voor de gebieden waar wij varen. wij hebben een abonnement voor de Carieb, Bahamas en Oost kust Amerika. Het is leuk om dit te volgen en te zien dat hij steeds heel goede weerberichten geeft.Wij kunnen hem dus vertrouwen.
Een minpuntje, maar ook pluspuntje( voor de conditie) de haven is zo groot dat het voor ons 10 min heen en 10 min terug lopen is.
Maar zo leuk........ ze rijden hier met golfkarren rond en een belletje naar VHF 71 en ze komen je ophalen.
Als ik toch ga lopen, hoor ik onderweg wel een paar keer, he ..miss jou want to go with me?
of nog gekker; He Girl , you want a lift.?
Kijk daar blijf ik tenminste jong bij!
de Shiva in de haven van Puert del Rey |
klinken op de goede afloop |
Feest in Nederland en wij vieren het een beetje mee met appelpy!
- Menno (onze zoon) en Ilse hebben een beneden verdieping in Amsterdam gekocht en zijn maandag verhuist en inmiddels ingericht.
- Menno is vandaag jarig
- In Nederland verkiezingen, wat zal het gaan worden?
- Donderdag vertrekken Menno en Ilse voor drie en halve maand en gaan zij back packen . Met behoud van baan.
De rigger Kino heeft gisteren ook een een tuigage controle uitgevoerd en het bleek dat de houder in de mast van de de elektronische radar reflector en de Ecomax antenne aan twee kanten flinke haarscheuren had en ja, dit kon toch echt afbreken en waneer,.... .. ja, dat weet je nooit .
Kino kwam met een prima voorstel om het op te lossen en het is wel even een dingetje maar hij werkt met zijn twee mensen zo zorgvuldig en wij vertrouwde hem, om dit toch nu maar op te lossen.
De rsv houder wordt gedemonteerd en de scheurtjes zijn met een rsv plaatje versterkt en gelast.
Je ziet toch maar weer dat zo'n tuigage check van tijd tot tijd uitgevoerd moet worden.
het systeem werd voorzichtig maar zorgvuldig schoon gemaakt en alle nieuwe kogellagertjes werden een voor een weer aangebracht. |
Dit zijn de foto's van onze voorstag.
Voor de zeilers komt nu een uitleg over dit probleem en de oplossing ervoor.
Door de constante beweging van de voorstag kunnen dingen die vast moeten blijven zitten toch los komen.
De les die we geleerd hebben is dat de pinnen goed geborgd moeten zijn en regelmatig visueel geïnspecteerd moeten worden. Om te voorkomen dat de pinnen naar buiten komen is er nu een extra tape omheen gedaan en zijn de pinnen stevig in de gaten verankerd met Locktite.
Het advies is om eens per jaar de trommel en het mechanisme van binnen schoon toemaken met WD40 en voorzichtig de lagers weer in te vetten. Oppassen dat de kogellagertjes blijven zitten. Wij waren die allemaal kwijt door dit voorval. Alles moet dus heel voorzichtig gedemonteerd worden!
Dus donderdag waarschijnlijk dag, dag , wij vertrekken dan in een weerwindow naar de Dominicaanse Republiek. |
de haven hier is heel erg groot toch ligger ernaar ongeveer voor 20% zeilers, heel veel speciale motorboten om te vissen op grote vissen. |