23 februari - 5 maart.
De Fisher Panda generator is uiteindelijk
gemaakt! Wij zijn er 8 dagen zoet mee
geweest. Alle complimenten aan Aquadoc Marine Services in Nanny Qay marina en aan Bob van de USA vestiging van Fisher Panda en de vestiging in waarmee Linonel,van Aquadoc marine services, verschillende keren uitvoerig overleg heeft gehad .Terwijl hij in de kleine achterkajuit aan het puzzelen was naar de
oorzaak . Zelfs de hoofd vestiging van FP in Duitsland heeft mee gedacht. Enfin, het was dus wel en dingetje wat
niet erg voor de hand lag en waarvan je hoopt dat het niet vaak voorkomt.
Dezelfde middag zijn wij, nadat we bij de BVI eerst uitgeklaard hebben, meteen vertrokken via de US Virgin Islands ,waar we buiten in een in prachtige baai, die van vorig jaar nog kende, voor anker gegaan in de luwte van het eiland Little James (snik . snik ,we missen onze Jamie , James een beetje).
Van het vorige jaar wisten dat hier een piza boot ligt, waar je verse bereidde pizza’s kon bestellen. En ja hoor, die lag er nog. Dus met een gigantische –Amerikaanse Maat (!)- super lekkere pizza genoten van een prachtige zonsondergang.
Dezelfde middag zijn wij, nadat we bij de BVI eerst uitgeklaard hebben, meteen vertrokken via de US Virgin Islands ,waar we buiten in een in prachtige baai, die van vorig jaar nog kende, voor anker gegaan in de luwte van het eiland Little James (snik . snik ,we missen onze Jamie , James een beetje).
Van het vorige jaar wisten dat hier een piza boot ligt, waar je verse bereidde pizza’s kon bestellen. En ja hoor, die lag er nog. Dus met een gigantische –Amerikaanse Maat (!)- super lekkere pizza genoten van een prachtige zonsondergang.
De volgende dag vroeg op en gezeild naar Culebra,het eerste eiland van de Spanish
VI’s, onderdeel van Puerto
Rico. Prachtige zeiltocht, met een
hier uitzonderlijke zuider wind.
30 mijl halve wind,12 kts en prachtig zonnig weer.
Eigenlijk voelden we ons bij deze tocht een beetje
opgewonden want tot nu toe hadden we alle eilanden tot en met de US VI’s vorig
jaar al bezocht maar nu begon het
echte nieuwe ontdekken. Vanaf nu, zal alles weer nieuwe ervaring zijn.
De aankomst en ervaring van Culebra bevestigde ons direct
dat vanaf nu wij ons weer in het wereldje van de echte cruisers zullen
begeven. Tussen St. Maarten en de Virgin
Islands ontmoeten je overwegend toeristen, die voor een of twee weken een boot charteren, meestal op grote
catamarans . Monohulls, gewone zeilboten dus, zijn daar volstrekt in de
minderheid.
In tegenstelling daarmee lag de baai van Culebra vol met monohulls.
Bij het inklaren hier, waar we voor het eerst met de US Customs and Border protection organisatie te maken hebben, ontmoet je direct al veel zeilers van verschillende nationaliteiten, die allemaal dezelfde tocht willen maken via de Bahama,s of via Cuba naar de US East Coast, of juist van deze route terug komen(de Blabber)
Bij het inklaren hier, waar we voor het eerst met de US Customs and Border protection organisatie te maken hebben, ontmoet je direct al veel zeilers van verschillende nationaliteiten, die allemaal dezelfde tocht willen maken via de Bahama,s of via Cuba naar de US East Coast, of juist van deze route terug komen(de Blabber)
Dat creëert meteen al een band en bootkaartjes worden uit gewisseld en afspraken gemaakt om elkaar ergens onderweg weer te
treffen en contact te houden via de VHF (marifoon).
Tot nu toe waren we weinig Nederlandse trekkers tegen gekomen en hier in Culebra lagen er dan ineens twee Nederlandse boten net voor ons aangekomen. Annemieke en Rob van de Charlie II en Ben en Ingrid (uit Apeldoorn !) van de Blabber. Reuze gezellige avond gehad aan boord van de Charliell verhalen en weetjes uitgewisseld.
twee dagen een beetje" onleefbare kajuit", maar ik weet inmiddels dat dit in een half uurtje weer normaal is! |
al zeilend naar Culebra vangt Herman een Baracuda, een roofvis ,wat een "vissenkop"Bijschrift toevoegen |
zonsondergang op Viques. |
In Fajardo huren wij samen met Annemiek en Rob een auto en gaan twee dagen door het binnenland rijden. De natuur is overweldig mooi en zo anders als in Europa.Rob heeft altijd veel rally's gereden, en wij genieten ervan om met hun over de kleinste weggetjes te rijden.
Achter iedere heuvel vind je regenwouden of heel leuke kleine Spaanse dorpjes, met een pleintje en winkeltjes. Onderweg eten wij langs een straat tentje en wij krijgen zelfs een glaasje eigengestookte rum aangeboden.Iedereen is heel erg vriendelijk,zeker als je een paar worden Spaans spreekt.
Onderweg vinden wij in een klein plaatsje een sigaren museum en natuurlijk moet Herman even naar binnen.In Cuba,DR, maar ook hier waren vroeger tabaksplantage's, en is dit bijna verdwenen. Echte sigaren zijn altijd handwerk en bijna altijd door vrouwen en vroeger ook door kinderen "gerold".
Herman, natuurlijk aan "de Sigaar" |
Landschappen zijn moeilijke fotograferen maar het geeft een beetje een beeld van de uitgestrektheid van dit vriendelijke land. |
In de bergen zie je overal deze postbusjes staan voor de kleine huisjes op de heuvels. |
ONZE ZEILPLANNING:
Als de wind woensdag of donderdag8/9 maart minder wordt gaan wij verder varen.
- Langs de noord of zuidkant van Puerto Rico naar de Dominicaanse Republiek.
- Ongeveer 160 mijl via de beruchte Mona Passage naar Samana baai.
- Samana baai naar Luperon (DR.)(150 mijl).
- daar willen wij ook een week het binnenland bezoeken.
- met goed weer oversteken naar de Turkse Caicos eilanden ,110 mijl.
- Inklaren, en dan krijg je een permit voor een week, natuurlijk rondvaren langs baaien.
- uitklaren en naar de Bahama's. Voor ons een verrassing, veel ondieptes, en dus oppassen met onze 2.20 m diepte.
- Vanaf Nassau ( noord Bahama's) naar Charleston in Amerika (450 mijl)
- uiteindelijk willen wij in mei in Chesepeake Bay zijn en komen wij "even " naar Nederland
Meegenieten van dit mooie land |
Vandaag is klusjesdag, want ook aan boord gaat het gewone leven verder.
"Even " naar de wasserette voor de grote was.
De blog bijwerken.
Boodschappen doen, gelukkig hebben wij nog de auto vandaag en kunnen wij gaan inslaan voor de Bahama's. Daar is weinig te koop en erg duur.
Motorolie zien te krijgen voor de buitenboordmotor en extra benzine halen voor de buitenboordmotor.
FaceTime met de kinderen( hier internet) 5 uur tijdsverschil, straks 6 uur.