maandag 20 februari 2017

20 februari, klussen op de BVI's

"Even" Pech!

We liggen een paar dagen in Nanny Cay marina, op Tortola. Een mooie en goed van allerlei services voorziene marina. In een paar dagen zijn een paar essentieel klussen aan het licht gekomen. Onze Fisher Panda generator werkt niet en er moet een Solonoid vervangen worden. Deze moet uit Florida hierheen gestuurd worden. Is van morgen aangekomen maar bleek van het verkeerde type te zijn, dus nu nog een tot aanstaande dinsdag wachten.
Intussen is tijdens een rustig zeil ochtendje door een overstag manoevre een van de voorluiken door de schoot van de genua van dek getrokken en is gebroken. Stom,stom stom ... om de luiken tijdens het zeilen op te laten staan.  Het perplex van het luik kan gelukkig hier vervangen worden maar dat is ook pas klaar volgende week dinsdag.
Daarna zijn we een paar dagen zoet geweest om de Optimizer waarmee we data via de satelliet gecomprimeerd en op bestandsgrootte gescreend binnen kunnen krijgen, werkend te krijgen. Na een nachtje slecht geslapen te hebben en een hoop gepuzzel is het ons gelukt, tot grote opluchting, om het goed voor elkaar te krijgen. Het werkt goed!!

Tijdens onze reis, als er we weer een tegen een technisch probleem aanlopen, wat gelukkig niet zo vaak voorkomt, kunnen wij steeds weer rekenen op de ondersteuning van X-Yachts  in Nederland. Nanno en Nikki Schuttrups  zijn altijd bereid om ons met raad en daad bij te staan en zorgen voor een snelle verzending van onderdelen.  Het een fantastische service. x-yachts.com



Liggen wachten in de Nanny Cay Marina tot het paketje uit Florida er, is lijkt ons geen goed idee.
Dus wij varen een rondje Tortola. Er is weinig wind, en wij varen steeds dicht langs de kust.
Je kunt nu goed zien dat van dit grootste eiland van de Britse BVI's  grote delen niet bewoond zijn door de ruige hoogte van het eiland.
Onderweg krijgen wij weer een Squal.

wat is een Squal:
De lucht wordt donker,
En komt snel opzetten,
Dan komt er wind, vaak snel en hard
Rennen naar binnen, luiken en ramen dicht, handdoeken en kussens naar binnen.
Dan hevige regen.
Even later zitten wij weer in de zon!


leuk, zo kun je een catamaran ook gebruiken. Tien piraatjes opgestapeld op het dek en dak.
De optimisten club heeft een wedstrijd op een ander eiland.
Enig te zien, allemaal kleine jongetjes handig aan het sjouwen.
De windzak "scoope" komt goed van pas om wat koelte in de voor kajuit te krijgen nu  het luik op de voorgrond  niet gebruikt kan worden omdat het gebroken is. 
Helaas, verkeerde onderdeel uit Florida.
weer drie dagen wachten.
Ondertussen zijn wij onze achterstallige klussenlijst helemaal aan het afwerken!
Prima, ook weer gedaan.
alle huizen zijn hier gekleurd

Op alle Caribische eilanden lopen er kippen los, niet alleen op onbewoonde gedeeltes, nee, in Road Town, de hoofdstad van Tortola lopen ze ook in de straten.
Op Nevis gaf een taxichauffeur de verklaring:
"why should we take care for them,we don't need them anymore, we can buy them in de supermarket now".







Dan nu het beloofde verhaal over de custums immigration en de Port autoritie's
het caribisch gebied bestaat uit zeer veel verschillende landenen deze hebben allemaal een eigen douane, waar je moet inklaren voor je  het land op gaat.
  • natuurlijk de juiste gastenvlag van het land(courtecyflag) hijsen.
  • `meestal liggen wij voor anker, dus dingy van het voordek wijzen, de buitenboordmotor erop.
  • alle bootpapieren en paspoorten in waterdichte rugzak.
  • varen naar de custom's.
  • inklaren bij eerste loket : met scheepspapieren, uitklaringsbewijs van vorige land,verzekeringspapieren, paspoorten en bemanningslijst. Dit alles moet allemaal ,vaak wel drie keer handmatig in een formulier ingevuld worden.
  • per computer heb je het al ingestuurd vis Sea-clear,maar toch..............nee, wij willen het uitgeschreven!
  • Dan controleert de man alles nog een keer en soms wordt het zelf nog eens overgetypt in de computer (St Vincent)
  • of het moet nog in een soort"grootboek"allemaal opgeschreven worden.
  • dan mag je betalen,je krijgt een inklaringsformulier en daarmee ga je.....................
  • naar het tweede loket, de immigration voor de paspoortcontrole. Als je pech hebt is dit ook nog op een andere lokatie, of nog gekker........................... bij dezelfde man, met een andere pet op, in een volgend kamertje.
  • dan naar de Port Authority om de verschillende heffingen te betalen en ja ja dan krijg je  eindelijk het  bewijs dat je betaald hebt en.............. je mag weer terug naar de Custom's, daar krijg je dan je o, zo belangrijke Uitklaringsbewijs.
  • in het volgende land neem je dit bewijs mee anders kun je niet inklaren.

wij leren zeer geduldig te zijn, zeer beleefd te glimlachen, en vooral de grappen van Herman helpen soms.
Je moet wel, wij hebben een zelfs meegemaakt dat het loket voor je neus dicht gaat, want ze gaan nu lunchen, of "even" boodschappen doen.
Ook openingstijden luiden niet zo nauw, je staat om 8 uur voor de deur om uit te klaren( je wil immers vroeg weg voor een lange zeiltocht )en dan komen ze rustig een uurtje later.
Gezellig is het soms ook, omdat je met andere zeilers staat te wachten en verhalen uitwisselt.

Ondertussen tellen wij de zegeningen van de EEG.
                                        
Zoveel kleurencombinatie hebben de huizen hier, Erg vrolijk, zou dat in Nederland ook  kunnen?


  Onze wasmachine heeft het opgegeven en in plaats daarvan hebben wij nu twee wastonnen.
Even  weken, stampen, spoelen en dan drogen in de wind.
Gelukkig heb je bijna geen was met dit mooie weer en de dekbeddhoezen en lakens bewaar ik tot ik er een paar heb en breng het weg naar de wasserette.
 De dame hier in Nanny Cay Marina wast, droogt en vouwt alles netje voor 9 dollard.
Daar kan ik geen nieuwe wasmachine voor late transporteren uit Europa!

deze 'machine' doet de witte en bonte was tegelijk!