maandag 6 maart 2017

februari USVI's en Spanish Virgin Islands en Puerto Ri

23 februari - 5 maart.

De Fisher Panda generator is uiteindelijk gemaakt!  Wij zijn er 8 dagen zoet mee geweest. Alle complimenten aan Aquadoc Marine Services in Nanny Qay marina en aan  Bob van de USA vestiging van Fisher Panda en de vestiging in waarmee Linonel,van Aquadoc marine services, verschillende keren uitvoerig overleg heeft gehad .Terwijl hij in de kleine achterkajuit aan het puzzelen was naar de oorzaak .  Zelfs de hoofd vestiging van FP in Duitsland  heeft mee gedacht. Enfin, het was dus wel en dingetje wat niet erg voor de hand lag en waarvan je hoopt dat het niet vaak voorkomt.

 Dezelfde middag zijn wij, nadat we bij de BVI  eerst uitgeklaard hebben, meteen vertrokken via de US Virgin Islands ,waar we buiten in een in prachtige baai, die van vorig jaar nog kende, voor anker gegaan in de luwte van het eiland Little James (snik . snik ,we missen onze Jamie  , James een beetje).
Van het vorige jaar wisten dat hier een piza boot ligt, waar je verse bereidde pizza’s  kon bestellen. En ja hoor, die lag er nog.  Dus met een gigantische –Amerikaanse Maat (!)-  super lekkere pizza genoten van een prachtige zonsondergang.

De volgende dag vroeg op en gezeild naar Culebra,het eerste eiland van de Spanish VI’s, onderdeel van Puerto Rico.  Prachtige zeiltocht, met een hier uitzonderlijke zuider wind.  30 mijl halve wind,12 kts en prachtig zonnig weer.  

Eigenlijk voelden we ons bij deze tocht een beetje opgewonden want tot nu toe hadden we alle eilanden tot en met de US VI’s vorig jaar al bezocht maar nu begon  het echte nieuwe ontdekken.  Vanaf nu, zal alles weer nieuwe ervaring zijn.

De aankomst en ervaring van Culebra bevestigde ons direct dat vanaf nu wij ons weer in het wereldje van de echte cruisers zullen begeven.  Tussen St. Maarten en de Virgin Islands ontmoeten je overwegend toeristen, die voor een of twee weken een boot charteren, meestal op grote catamarans . Monohulls, gewone zeilboten dus, zijn daar volstrekt in de minderheid.
In tegenstelling daarmee lag de baai van Culebra vol met  monohulls.
  Bij het inklaren hier, waar we voor het eerst  met de US Customs and Border protection organisatie  te maken hebben, ontmoet je direct al veel zeilers van verschillende nationaliteiten, die allemaal  dezelfde tocht willen maken via de Bahama,s of via Cuba naar de US East Coast, of juist van deze route terug komen(de Blabber)
Dat creëert meteen al een band en bootkaartjes worden uit gewisseld en afspraken gemaakt om elkaar ergens onderweg weer te treffen en contact te houden via de VHF (marifoon).
Tot nu toe waren we weinig Nederlandse trekkers tegen gekomen en hier in Culebra lagen er dan ineens twee Nederlandse boten net voor ons aangekomen. Annemieke en Rob van de Charlie II en Ben en Ingrid (uit Apeldoorn !) van de Blabber. Reuze gezellige avond gehad aan boord van de Charliell verhalen en weetjes uitgewisseld.

  twee dagen een beetje" onleefbare kajuit", maar ik weet inmiddels dat dit in een half uurtje weer normaal is!

al zeilend naar Culebra vangt Herman een Baracuda, een roofvis ,wat een  "vissenkop"Bijschrift toevoegen

In Culebra moeten wij inklaren  in Porto Rico bij de immigratie op het vliegveld. Hierover hadden wij verschillende horror verhalen gehoord, maar wij treffen een bijzonder aardige dame. ( wel met pistool en wel met opgeheven vingertje af en toe)
Wij moesten naast onze Amerikaanse visa, ook nog een toeristen visa kopen voor 20 dollard per persoon en een inklaringsbedrag  van 19 dollard omdat wij van de britse BVA kwamen zeilen.Hierbij verkregen wij dan een licentie om langs  de havens hier te varen zonder ons ieder keer te melden. Maar als wij uit dit gebied gingen varen, ja, dan moet je van te voren een telefoon nummer bellen en melden dat je daar  in een haven of een baai in gaat liggen,
Zeer strikt allemaal, maar wel duidelijk! maar horror achtig , nou nee!

culebra  en Viques zijn prachtige eilanden met vele baaien en mooie stranden, om jullie niet te jaloers te maken stuur ik er niet te veel.
Helaas hebben wij veel wind en noordelijke swell en dan kun je in de baaien aan de noord kant niet liggen. 
Op Viques belanden wij  in de jaren 60, hippie achtige kleine tentjes aan de "boulevard" en in de avond voor ons nu gelukkige eens niet de Caribische house maar nostalgische beat.
zonsondergang op Viques.

In Fajardo huren wij samen met Annemiek en Rob een auto en gaan twee dagen  door het binnenland rijden. De natuur is overweldig mooi en zo anders als in Europa.Rob heeft altijd veel rally's gereden, en wij genieten ervan om met hun over de kleinste weggetjes te rijden.
Achter iedere heuvel vind je regenwouden of heel leuke kleine Spaanse dorpjes, met een pleintje en winkeltjes. Onderweg eten wij langs een straat tentje en wij krijgen zelfs een glaasje eigengestookte rum aangeboden.Iedereen is heel erg vriendelijk,zeker als je een paar worden Spaans spreekt.


Onderweg vinden wij in een klein plaatsje een sigaren museum en natuurlijk moet Herman even naar binnen.In Cuba,DR, maar ook hier waren vroeger tabaksplantage's, en is dit bijna verdwenen. Echte sigaren  zijn altijd handwerk en bijna altijd door vrouwen en vroeger ook door kinderen "gerold".



Herman, natuurlijk aan "de Sigaar"
Landschappen zijn moeilijke fotograferen maar het geeft een beetje een beeld van de uitgestrektheid van dit vriendelijke land.
In Ponce  aan de zuidkant van het eiland overnachten wij . Ponce heeft Spaanse invloeden en  er is een wijk met pastelkleurige huizen in koloniale stijl .
Voor het eerste in de Carieb  zie je  meer historische gebouwen.

In de bergen zie je overal deze postbusjes staan voor de kleine huisjes op de heuvels.


ONZE ZEILPLANNING:
Als de wind woensdag of donderdag8/9 maart minder wordt gaan wij verder varen.

  • Langs de noord of zuidkant van Puerto Rico naar de Dominicaanse Republiek.
  • Ongeveer 160 mijl  via de beruchte Mona Passage  naar Samana baai.
  • Samana baai naar Luperon (DR.)(150 mijl).
  • daar willen wij ook een week het binnenland bezoeken.
  • met goed weer oversteken naar de Turkse Caicos eilanden  ,110 mijl.
  • Inklaren, en dan krijg je een permit voor een week, natuurlijk rondvaren langs baaien.
  • uitklaren en naar de Bahama's. Voor ons een verrassing, veel ondieptes, en dus oppassen met onze 2.20 m diepte.
  • Vanaf Nassau ( noord Bahama's) naar Charleston in Amerika (450 mijl)
  • uiteindelijk willen wij in mei in Chesepeake Bay zijn en komen wij "even " naar Nederland


 




Meegenieten van dit mooie land

Dit weekend zijn wij in Don Juan geweest, foto's komen op de volgende blog.
Vandaag is klusjesdag, want ook aan boord gaat het gewone leven verder.
"Even " naar de wasserette voor de grote was.
De blog bijwerken.
Boodschappen doen, gelukkig hebben wij nog de auto vandaag en kunnen wij gaan inslaan voor de Bahama's. Daar is weinig te koop en erg duur.
Motorolie zien te krijgen voor de buitenboordmotor en extra benzine halen voor de buitenboordmotor.
FaceTime met de kinderen( hier internet) 5 uur tijdsverschil, straks 6 uur.