donderdag 24 juli 2014

Ria Aurosa 19 t/m 24 juli.

Sinds Ria de Muros  waar we , na nog een nacht je voor anker gelegen te hebben in de prachtige baai bij Lauro, zijn we op de motor naar de volgende Ria (Ria de Auroso) gevaren. Strak blauwe lucht lekker weer maar geen wind. wel deining vanuit het westen. Mooie tocht van ongeveer 35 mijl.  De aanloop van Ria Auroso vereist wat extra aandacht voor de navigatie. Er liggen veel ondiepe rotsen onder water. Gelukkig kun je het goed zien aan de brekende golven op die obstakels.  Voor de ria ligt een schitteren onbewoond eiland onderdeel van natuurbeschermings gebied waar een speciale vergunning voor moet hebben om daar voor anker te gaan.  Die hebben we niet dus door gezeild de baai in. Dit is de grootse van de Noord Spaanse Ria's.  Prachtig beschut zeilwater waar het goed spelvaren is. Helder en zelfs ver in de baai kwamen we dolfijnen tegen. Mooie omgeving glooiende groene heuvels met veel kleine baaien met hagelwitte strandjes waar de dennen en eukalyptus bomen tot op het strand groeien.  leuke vissers plaatsjes. In deze baai hebben we op verschillende mooie plekken voor anker gelegen. Er is steeds een gunstig plekje te vinden. Hert enige waar je hier voor op moet passen zijn de vele "viveros" dat zijn drijvende houten platformen die vissers gebruiken voor de vangst van schelpdieren.  Er zijn gebieden waar er wel honderden van dit soort drijven plateau's in mooi gelid zijn verankerd.  Je kun er alleen bij dag tussen door varen.
Dit is zo'n mooie baai dat wij hier ruim de tijd voor nemen.  Het weer is mooi rustige wind en zonnig. Wel vaak 's ochtends wat nevel maar dat trekt rond 10 uur op en schijnt de zon. Temperatuur is goed en elke dag wel even zwemmen.  Voor de beweging en om het verse brood te halen elke dag wel even met de rubber boot naar de wal om een stevige wandeling te maken naar nabij gelegen dorpjes.  Enfin dit is heel goed uit te houden. Vandaag een permit aangevraagd om de natuur gebieden te mogen bezoeken.  Binnen 5 dagen zouden wij die via internet binnen moeten krijgen.
We willen de eilanden Ciez en Ons graag bezoeken.

Hieronder nog wat foto's:

kathedraal de Santiago de Compostella

wat een weelde

en nog eentje

uitzicht op een ria.  Goed te zien zijn de vivero's ; drijvende  plateau's die vissers gebruiken voor schelpdieren vangst.

aanloop van de Ria de Aurosa

door de zee afgeslepen rotsen met een vuurtorentje

zo gaan we boodschappen doen als we voor anker liggen

en dan lopen we naar een dorpje, ook weer aan een baai

overal kom je bootjes tegen

en als je terug komt in ons eigen baaitje ligt daar de Shiva weer

en onze dingy natuurlijk goed van gemaakt aan een wortel van een boom

werk langszij van een viveros

zeer arbeidsintensief

na een fietstocht uit Villagarcia Marina een drankje op een terras genomen met dit uitzicht.